DOI 10.31168/0440-4.36

THE FIRST PERIODICALS
OF BOSNIA AND HERZEGOVINA'

Abstract:
In 1865 a printing house was opened in Sarayevo and the publication of the first news-
papers began in the Bosnia Vilayet. The article deals with periodicals published in Bos-
nia and Herzegovina from 1866 to 1878: Bosanski vjestnik, Bosna, Sarajevski cujetnik,
Neretva.

Keywords:

The Bosnian Vilayet, the printing house, Ignaty Sopron, Mehmed Shachir Kurtchehaich,
first periodicals.

AnnHOoTanua: K.B. MENTBYAKOBA. «[lepBbl€ IEPUOAUYECKHE U3 AHUA BOCHUU U
[eprieroBUHBD>.

B 1865 1. B CapaeBo OTKPbUIACH TUIOTPAhUS M HAYAJICS BBIITYCK IEPBBIX ra3eT B Boc-
HHUIICKOM BUJIAkieTe. B cTaTbe UAET PEYb O IEPHOANYECKUX U3IAHUAX, KOTOPBIE BBIXO-
mwn B Bocuuu u [eprierosute ¢ 1866 1o 1878 rr. («<BOCHUICKUI BECTHUK>, «<BOCHMsI»,
«CapaeBCKUI LIBETHUK>, «HepeTBa»).

KiroueBsie ci10Ba:

Bocuuiickuii Bunarier, tuniorpadus, Mruaruit Conpon, Mexmez Hlauup Kypruexany,
«BOCHMICKNI BECTHUK», «BOCHMs», «CapaeBCKUI IBETHUK», «HepeTBa».

n 1865 a new administrative unit, the Bosnian Vilayet, appeared on the

map of the Ottoman Empire. During the course of the Tanzimat reforms
(plural of the Arabic word “Tanzim,” meaning streamlining), the Bosnian
Pashalyk and the Herzegovina Sanjak were combined. From the Ottoman Porte
came instructions to establish a printing house in the Bosnian lands and to begin
printing the first newspapers in the history of the region.

These events were closely connected with the name of the reformer Topal
Sherif Osman Pasha (1804—-74), one of the most advanced people of his time
and the former Governor General of the Bosnian Vilayet in 1861—609.

To set up the printing house, the Ottoman authorities invited the publish-
er Ignaz Karl Sopron (1821-97) to Sarayevo from the Austrian city of Zemun
(now in Belgrade), who himself delivered all the necessary equipment, sets of
letters with the Cyrillic, Latin and Greek alphabets. A three-year contract was
concluded with Sopron: he was provided with free premises, 38,000 guldens
of annual payment for production expenses and a salary of 2000 guldens. Later,
the typesetter Kadri-effendi arrived from Constantinople, bringing Arabic let-

1 The work was carried out with the financial support of the RFBR (grant Ne 18-512-76004).



209

ters (the Arabic alphabet was used in the Ottoman Empire). Turkish typesetters
received salaries from the government, while Sopron himself paid the Serbian
typesetters. After six months of work, the printing house was bought by the Ot-
toman authorities for 600 ducats and became known as the Vilayet Printing
House. Its staff included a director, two typesetters, four assistants, a translator
and a newspaper boy.

Local authorities gave Sopron permission to publish their non-governmen-
tal newspaper. Thus, on 7 April 1866 the first Bosnian periodical called Bosanski
vjestnik (“The Bosnian Herald”) was published. It was printed weekly on Thurs-
days, and then on Saturdays until April 1867. A total of 52 issues were published.
The first issue began with a poem dedicated to Osman Pasha. The materials
were published in “vykovitsa” (Serbian) Cyrillic alphabet, developed at the be-
ginning of the 19th century for the Serbo-Croatian language by Vuk Karadzhich
based on the Herzegovina dialect. Each issue had eight pages and the follow-
ing sections: local and foreign news, trade news, interesting facts, news, an-
nouncements. The newspaper also published the vilayet’s laws, which the local
population could read in their native language for the first time. Translations
from Turkish were made by a teacher of the Serbian school from Priyepolye,
Milosh Mandich (1843-1900). Under the pseudonym hieromonk Theophile
Petranovich, the teacher of the Sara-

yevo school, Bogolyub Petranovich, || se. rou. E——— rouma 1
published folk songs of Bosnia and
Herzegovina. The clerk and muwaqqit EocAHc““ B‘IEGTHm

- (e, axo e sacrymaan mjchs | mame cxasbamo ciao ea cxcroxon s

A06pa wopenaserma : pjepoucronje , | jo y majuobmje mpjexe y Typexox uap:

rv - Gopiaya s aBroROMR)y

(a person charged with the regula- || ; i A e A
tion and maintenance of the clocks — -
and with communicating the correct e |
times of prayer to the muezzin) of the s e et T | S e T
Gazi Khusrev-beg mosque in Sara- o [P T s | e el TR T
yevo, Salikh Sidki Hadzhihuseinovich Tt R e [ S ey
(1825-88), also collaborated with the =y
publication. In the pages of “The Bos- | e ey o |

nian Herald,” he began to publish his o |l ~;°,m e s

ea up- | mwrepecu cumjy weryjy, Tpae 1 ma-

work on Ottoman managers in Bos- o |y e o g s |

: L [ e e
nia. i | o R i e
o6eranka. J r, | Kom he jor
s e e | e e s e

“The Bosnian Herald” and Sopron || ==, “’Z"f“:." 2 |
himself criticized the Serbs of the Prin- i
cipality and the Croats. The Serbs were || Fue s 5

ey Yo%, cxgustivim mpovte |
u

dissatisfied with the use of the term || -

o | moammamy maponser aorssaem tx b
je s -swer ¢ omomby ocnchen, 2

noazmyhn A8 co om w:

“the Bosnian language” on the pages of “;;“;"’:::“:::;‘;:,"::m =5 s S
the newspaper, and the Croats did not St e
like its use of the Cyrillic alphabet. Both First Bosnian newspaper,

of them accused the typographer of “The Bosnian Herald”

Turkophilism. The question of the re- (1866-67)



210 MELCHAKOVA Ksenia V.

lationship of Sopron with the Ottoman authorities remains unclear. In April
1866 he returned to Zemun, but after that he continued to issue a newspaper
for some time.

Quite quickly a second newspaper appeared in Bosnia. The following news
was reported in Issue No. 4 of the “Bosnian Herald” in 1866: “The long-awaited
type slugs with Turkish letters arrived in Brchko from Constantinople together
with the Turkish typesetter, Kadri Effendi, and as soon as some more things are
delivered from Orshova (a city in Romania. — K. M), the release of the official
newspaper, Bosna, will be launched in the Turkish and Bosnian languages, the
release of which is eagerly awaited throughout the vilayet; there are already
more than 1000 subscribers.”

The official vilayet newspaper Bosna (“Bosnia”) was published in May 18606;
just 40 days after the “The Bosnian Herald.” The Russian consul in Sarayevo, Eugraph
Romanovich Shchulepnikov (1858—68), wrote on this occasion to the ambas-
sador in Constantinople, Nikolay Pavlovich Ignatiev: “Last week the first issue of
the local official newspaper in Turkish and Serbian called Bosna was published.
It was full of praise for the Sultan for setting up a printing house here and con-
tained absolutely nothing worthy of attention.”

The newspaper was published once a week on four pages and was bilingual,
printed in the Ottoman and Bosnian (Serbian Cyrillic) languages. The publica-
tion covered the news of the vilayet and the Ottoman Empire, as well as foreign
news, texts of laws and their explanations. The chief editors at different times
were Sarailiya Mustafa Refet-Imamovich (1866—-68), Mehmed Shachir Kurtchek-
haich (1868-72) and Salikh Biogradliya (1872-78). The main sources of infor-
mation were newspapers published in Constantinople. The translation of articles
and reports from the Ottoman language was carried out by the aforementioned
Milosh Mandich. In just 13 years, 636 issues were released. In the final one, dated
18 July 1878, it was reported that the Austro-Hungarian consulate in Sarayevo
had announced the readiness of the army of the Habsburg monarchy to move to
Bosnia and Herzegovina, which occurred on 29 July.

From December 1868 to 1872 on Thursdays, then on Saturdays, the weekly
literary and political edition of the Sarajevski Cvjetnik (“The Sarayevo Flower
Garden”) was published, which was also bilingual (a total of 170 issues). The
first issues of the newspaper were printed on yellow paper; therefore, the name
“yellow newspaper” took hold.

The editor-in-chief was the director of the Vilayet Printing House and the
official translator from Turkish, Mehmed Shachir Kurtchekhaich. He was also
the main author of articles. The newspaper aimed to support all the undertak-
ings and policies of the Ottoman authorities. In his notes, Kurtchekhaich actively
polemicized with Serbian (Vidovdan / “The Day of St Vitus”; Miada Srbija / “The
Young Serbia”; Glas naroda / “The Voice of the People”; Yedinstvo / “The Unity”)
and Montenegrin newspaper Crnogorac / “The Montenegro”, as well as with
publications of the Slavs of Austria-Hungary (Zastava, Panchevac, Narodni list,



The first periodicals of Bosnia and Herzegovina 211

Pozor, etc.). In the pages of “The Sarayevo Flower Garden,” much was written
about Serbian expansionist plans toward Bosnia, and it was therefore banned
in the Principality of Serbia.

The main task of the newspaper was to educate the people, to combat igno-
rance and superstition. In addition to domestic and foreign news, a permanent
column appeared with medical advice led by a military doctor from Sarayevo
Veli-beg (Hungarian Bechliya Gall). In his articles, he talked about the basics
of first aid in emergency cases, about the need to follow a diet after childbirth,
medicines recommended to be taken in the spring, and he also provided de-
tails about diseases such as syphilis, measles and tonsillitis. “The Sarayevo Flower
Garden” also paid great attention to the problems of developing agriculture and
trade. It gave advice on raising livestock and sowing fields, reported on the last
major trading operations in the vilayet.

The release of “The Sarayevo Flower Garden” ceased after the death of edi-
tor-in-chief Mehmed Shachir Kurtchekhaich in 1872. He is still considered one
of the most important journalists in the history of Bosnia.

After the separation of Herzegovina from the Bosnian vilayet in 1876, part
of the equipment of the Vilayet Printing House was moved to the city of Mostar.
Here they began to issue an official weekly newspaper, “The Neretva.” It too was
bilingual. Allegedly, about 40 issues were released, of which only four survived.
The editor-in-chief was Mehmed Hulusi (1843—-1907). Local and foreign news
were published in the pages of the publication, and a lot of attention was paid
to education. In its structure, “The Neretva” resembled the “Bosnia” newspapet.

The editorial staff actively collaborated with representatives of all faiths.
Their freelance correspondents, in particular, were the Metropolitan of the Dabro-
Bosnian diocese, Dionysius II, and the Sarayevo Archimandrite Sava Kosanovich.
The main idea of Osman Pasha was to make Bosnian newspapers interesting and
accessible to all residents of the vilayet, who were called Bosniaks in the pages
of periodicals, and their native language was Bosnian. It can be noted that the
quality of the materials left much to be desired. They published a lot of funny,
curious messages. Local residents could already learn foreign news and exchange
rates by subscribing to Serbian and Austrian newspapers, but finally they had
the opportunity to get acquainted with the news and laws of their own vilayet.
From 1867 onward the Bosnian authorities banned the import and distribution
of Slavic newspapers from Austria-Hungary and Serbia. Thus, the vilayet perio-
dicals became the only available sources of information for the Bosnians. After
the occupation of Bosnia and Herzegovina by Austria-Hungary, many employees
of Bosnian newspapers began to work in the editorial offices of the periodicals
of the Habsburg monarchy.

Translated by Igor Kaliganov



212

BIBLIOGRAPHY

Ademovic F. Prve novine i prvi novinari u Bosni i Hercegovini. Sarajevo, 1999.
Babic B, Janic ]. Sopronova pechatnya. Banja Luka, 2016.
Dizdar S. Bibliografija sarajevskog cvjetnika: prilog povijesti knjige. Sarajevo, 2017.

Dizdar S. Prvi Bosnjacki novinar: Mehmed Sacir Kurtéehajic (1844—72) // Bosniaca.
Casopis Nacionalne i univerzitetske biblioteke Bosne i Hercegovine. God 17. Br. 17.
(decembar 2012). S. 60-67

Koetschet J. Osman Pascha, der letzte grosse Wesier Bosniens und seine Nachfolger.
Sarajevo, 1909.

Krusevac T. Bosansko-hercegovacki listovi u XIX veku. Sarajevo, 1978.

Pejanovic D. Stampa Bosne i Hercegovine 1850—1941. Sarajevo, 1949.

ILLUSTRATIONS

1. The governor of Bosnian vilayet Topal Sherif Osman Pasha (1861-69).

2. The first Bosnian newspaper, “I'he Bosnian Herald” (1866—-67).

3. The second Bosnian newspaper “Bosnia,” which began to appear in 1866.

4. The Russian consul in Sarayevo Eugraph Romanovich Shchulepnikov
(1858-68).

. The Russian ambassador to Constantinople, Nikolay Pavlovich Ignatiev.

. The editor of the newspaper “Bosnia” Mehmed Shachir Kurtchekhaich
(1868-72).

7. The Bosnian weekly “The Sarayevo Flower Garden” (1868-72).

8. The Bosnian weekly “The Neretva,” published since 1876 in Mostar.

9. Sarayevo Archimandrite Sava Kosanovich.

[ V)



